- Mine ansatte og jeg syntes det var kjempeartig. Det vekket konkurranseinstinktet i oss – jeg skal slå hun der! Vi har bare positive erfaringer. Det var gøy å kunne følge med og se at det fungerte – det var veldig motiverende for oss.

June Emilie Heimdal
Butikksjef Gullfunn Trondheim Torg

Komono er et internasjonalt varemerke for klokker og solbriller, som selges under slagordet ”the perfect blend of vision and timing.” Bak merket står et belgisk designer-kollektiv. Interessen for merket har de siste årene tatt av, mye takket være Komonos verdier: Tidsriktig design, god kvalitet, og hyggelig pris. I dag har selskapet salg i over 100 land verden over.

Komono forhandles i Norge av DMA Agency AS. Selskapet med fire ansatte startet opp for bare to år siden, og har hatt en voldsom vekst med stor suksess for sine internasjonale merkevarer innen mote- og design accessoirer.

Da de ville kjøre inn merkevaren Komono i Norge, var ønsket å skape synlighet for Komono overfor kundene. Vanligvis betyr det å innarbeide et nytt varemerke, at du må bruke mye tid og ressurser på promo-materiell, reklame og møter med kjeder. Som regel treffer man da bare daglig leder eller en innkjøpssjef, ikke de som faktisk selger produktene til butikkenes kunder.

iphone-komono-ny

– Det er både vanskelig og kostbart å nå ut til butikkselgerne. Men samtidig veldig viktig. Vi må spre kunnskap og skape engasjement. Da gjør vi også en god jobb for kundene våre.

Dag Markus Andreassen, Daglig leder og eier av DMA Agency AS

DMA har flere distribusjonsledd, og jobber med motebutikker, designbutikker, urmakere og optikere. Med Komono valgte de å fokusere på gullsmedkjeden Gullfunn. Gullfunn har rundt femti butikker landet over, og DMA konsentrerte seg om fire butikker til forsøksprosjektet. Siden dette ikke er et tradisjonelt merke for en gullsmed, var DMA opptatt av å lære opp de ansatte hos Gullfunn i historien og bakgrunnen for hva Komono står for.

I samarbeid med MEVO ble det laget en enkel quiz-konkurranse, der de ansatte måtte svare på spørsmål om varemerket og produkter. Det var også en konkurranse som gikk på faktisk salg av Komonos produkter. Der kunne selgerne plotte inn salg rett i appen. De to konkurransene i kombinasjon ga en poengsum – og en fornøyd vinner.

DMA hadde ikke noe historikk på salget hos Gullfunn, siden de var nye kunder. Men tallene viser at de solgte bra i den perioden prosjektet pågikk. Men viktigere – etter at prosjektet er avsluttet viser tallene at Komono fortsetter å selge godt. Mer enn om de ikke hadde kjørt prosjektet, ser man ut fra tall og erfaringer med andre brands. Og for de ansatte på Gullfunn ble konkurransen en ekstra motivasjon og en god start med nytt varemerke i butikk.

I DMA planlegger de allerede nye aktiviteter med de andre merkevarene selskapet fører. I et marked med hard konkurranse med mange store merkenavn, er det viktig at de som jobber i butikkene har god kunnskap om produktene de selger. Med MEVOs løsningen fikk DMA ut all den informasjonen de ønsket. Også Gullfunn var fornøyd, fordi de så at dette hadde mye å si for salget.

 

– Det er veldig mange muligheter her. Vi ser at dette er noe vi kan ta med oss til de andre kundene våre. Du kan kjøre dette systemet på bare én butikk eller en hel kjede. For oss har dette vært et kjempepluss.

Dag Markus Andreassen,
Daglig leder og eier
DMA Agency AS

Vil du vite mer?

Legg igjen kontaktinfo i skjemaet nedenfor og så vil en av våre rådgivere kontakte deg.

Please enter your name.
Please enter a message.

MEVO NORWAY AS
Sandakerveien 24 C
0473 Oslo

Phone: (+47) 990 16 250
E-mail: info@mevo.no