- Den viktigste grunnen til å bruke Mevo var at vi måtte finne et verktøy for å kommunisere effektivt med de ansatte som faktisk selger produktene våre ute i butikkene.

Fredrik Mandt
Markedssjef i Amer Sports Norway

Amer Sports Norway forhandler sports- og fritidsmerker som Salomon, Wilson, Arc’teryx, Atomic, Mavic og Suunto. De har vært med Mevo siden begynnelsen, og var selv svært delaktige i utformingen og innholdet til app og konkurranse.

I nært samarbeid med Mevo laget de en løpekonkurranse hvor antall kilometer løpt skulle registreres. Fra 16 butikker ble to personer plukket ut. De skulle være aktive løpere, og butikkene var spesialbutikker eller butikker med spesielt fokus på det øvre sjiktet av løpere.

Amer Sports Norway hadde valgt ut et premium-merke fra Salomon til kampanjen, skyrunning/terrengskoen S-Lab. S-Lab er toppkonseptet til Salomon, utviklet ved hjelp av noen av landets beste utøvere. S-Lab fins ikke bare innenfor terrengløp, men også innenfor langrenn og alpint.

For Salomon og Amer Sports Norway var det viktig å ikke gå veldig bredt ut, men gå på de beste og viktigste butikkene, og dermed kjøre topproduktet inn der.

Med Salomon valgte Amer Sports en litt spesiell kampanje, med mer fokus på at selgerne selv skulle være aktive med Salmons produkter og gjøre seg egne erfaringer med disse.

Målet var dels å motivere selgerne til å skulle formidle sin kjærlighet for løpesporten, men også å vise at skoene holder høyeste kvalitet for de mest krevende og bevisste løperne. Altså ikke en ren salgskampanje rettet mot kundene, men for å bygge opp kunnskap og kredibilitet hos selgerne.

spm

171 kunnskapstester med 855 spørsmål ble bestått.

km

32 deltagere kjempet om en startplass i Tromsø Skyrace

salomon-1

- De ansatte i butikkene opplever at dette er en helt annerledes måte å jobbe med branding og opplæring. Ikke minst er det en mye mer motiverende måte å gjøre det på. Spesielt når det gjelder produkter med mye teknisk informasjon, ser vi en stor fordel med Mevos verktøy.

Fredrik Mandt,
Markedssjef i Amer Sports Norway

Amers Sports fikk også innfridd en annen målsetting med denne kampanjen. De fikk satt butikkopplæring – både i forhold til produkt og ikke minst i forhold til brand, mer i system. Det var en stor fordel å kunne treffe folk på en flate der de ofte er, på mobilen, og her ha en interaksjon med brukerne også utenfor den ordinære arbeidstiden.

Erfaringene av Salomon-kampanjen var veldig gode. Nå begynner fase to. Tanken er å føre det videre på flere av Amers merkevarer i porteføljen og neste merke ut er Suunto, en teknisk krevende merkevare.

Ser man på aktiviteter er både langrenn, alpin og terreng- og toppturer aktiviteter som egner seg veldig bra for denne type kampanjer. Salomons S-Lab-kampanje var smal, og konsentrerte seg bare om ett produkt, rettet mot et lite utvalgt brukere. Nå skal verktøyet tilpasses flere flater, både ganske smalt mot de spesialiserte sportsbutikkene, men også veldig bredt mot mange butikker og store kundegrupper.

salomon-xreid_july-3rd-2015_hardanger_kyle-meyr_lr-08970460x460

- Jeg syntes det var kult at halve delen var quizbasert. Du var tvunget til å søke opp informasjonen selv, den ble ikke bare lagt i fanget på deg. Jeg opplevde at jeg lærte meg mer på denne måten. Vi var to stykker fra butikken her og begge er aktive løpere, så vi trigget hverandre og var lenge med helt i toppen av konkurransen. Det var et bra opplegg.

Lars Johan Fredriksson-Bjanes, Sport1 Storgata Oslo

Vil du vite mer?

Legg igjen kontaktinfo i skjemaet nedenfor og så vil en av våre rådgivere kontakte deg.

Please enter your name.
Please enter a message.

MEVO NORWAY AS
Sandakerveien 24 C
0473 Oslo

Phone: (+47) 990 16 250
E-mail: info@mevo.no