Styrker merkevarer & øker salg

Mevo er en kommunikasjonsplattform som hjelper merkevarer med å motivere
og øke kompetansen til salgsapparatet.

mevo-phone

– Effekten av det vi gjør er ikke over den dagen konkurransen er slutt. Min far er fortsatt merkevareambassadør for en av sine gamle favoritter – over 30 år etter at han ga seg i dekkbransjen.

Kent R. Bråthen Daglig leder & rådgiver, MEVO

Salgskonkurranser i butikk

Å arrangere salgskonkurranser i butikk kan være en svært effektiv måte å skape gode salgsresultater på. Her kan du vekke vinnerinstinktene blant selgere som skal slå hverandre og butikker som nekter å tape for «erkerivalene» i andre butikker. Både heder og ære og gode premier er incentiver som virkelig kan få selgere til å sette inn et ekstra gir.

Kunnskap om produkt og merkevare er salgsdrivende så sørg for at deltagerne lærer noe de kan bruke når de selger. Selgere som liker merkevaren din og kjenner produktene har lettere for å trekke frem dine modeller når kunden skal ha seg en ny vinterjakke eller en vaskemaskin.

Har du fått 2 eller 4 uker til en salgskonkurranse må du bruke den tiden godt. Her er 5 spørsmål det kan være lurt å spørre seg selv når du skal lage en god salgskonkurranse:

Hva gjør vi for å forsikre oss om at alle får rett informasjon til rett tid?

Informasjon og fine pdf’er skal ofte gjennom flere ledd før de når de som jobber ute i butikkene. Det er viktig at deltagerne er godt informert om hva som skal skje så finn ut hvordan du kan forsikre deg om at informasjonen når frem. Push på, blir det en «snakkis» i forkant har du oppnådd akkurat det du vil. En perfekt anledning for å lansere en kampanje kan eksempelvis være på et kick-off en liten stund før kampanjestart. Kundebesøk og noen ekstra telefoner den siste tiden før start kan også være lurt. Da vil du enkelt få en indikasjon på om «alle» er godt informert og ikke minst motivert.

Hvilke typer premiering motiverer flest mulig til å gjøre en ekstra innsats?

Det handler om å få med så mange som mulig. Er det kun noen få som føler at de har reelle muligheter til å vinne premier vil du nok oppleve at det er mange som ikke engasjerer seg spesielt mye i konkurransen din. Samtidig skal man ikke glemme at det er viktig å engasjere de beste. Bruker du ulike premienivåer og kombinerer kan du få flere til å se muligheter for en premie dersom de står på litt ekstra.

Her er noen premiealternativer du kan vurdere:

  • Topp 3 – premier til de beste
  • Beste butikk – deltagerne vinner noe samme og alle må bidra
  • Beste distrikt – gi distriktssjefene en ekstra grunn til å pushe konkurransen din
  • 10 salg gir premie – sett et nivå og premier alle som klarer det
  • Beste manager – sett dine egne selgere opp mot hverandre
  • Kunnskapspremier – eksempelvis for løste produktquizer

Tenk også på om dere bør skille mellom store og små butikker. Er det rettferdig at de små skal konkurrere på samme vilkår som de store? Er det nødvendig å vekte etter størrelse eller måle snitt per ansatt?

Hva er budskapet vårt og hvordan formidler vi det?

Ikke spar på de gode historiene. Gjør din merkevare noe ekstraordinært for miljøet eller har du en spesielt morsom historie - sørg for å få det ut. Selgerne som følger opp kunden og butikkene vet ofte noe om hvilken informasjon og kunnskap som mangler blant de butikkansatte.

Når dere har funnet ut hva dere ønsker å formidle må dere finne ut av hvordan dere skal få det ut.

Hvordan kan vi sørge for god oppføling underveis i konkurranseperioden?

Oppfølging i konkurranseperioden er viktig. Finn ut av hvordan du kan måle aktivitet og salg så hyppig som mulig og finn ut av hvem som skal være med på oppfølgingen. Har du oversikt kan du også tilpasse oppfølingen din og gjøre justeringer underveis Dette kan være en glimrende måte å bli enda bedre kjent med kundene på så bruk det for det det er verdt.

Hvordan synliggjør vi innsats og gode resultater?

De som fortjener det må løftes frem og hylles. Bruk de kanalene du har og forsikre deg om at alle har fått informasjonen. Ofte er heder og ære like viktig som selve premien. Gi klapp på skulderen til de som fortjener det både underveis i konkurransen og etter at resultatene er klare. Sørg for at alle er premiert og hyllet før du avslutter.

 

Svaret på flere av disse spørsmålene kan virke svært åpenbare for mange. Vår erfaring er at det ofte er dette som utgjør forskjellen mellom vellykket og mislykket.

LYKKE TIL MED KONKURRANSEN!

MEVO NORWAY AS
Sandakerveien 24 C
0473 Oslo

Phone: (+47) 990 16 250
E-mail: info@mevo.no